Förstärkt verklighet och virtuell verklighet är båda typer av uppslukande multimedieupplevelser. De skiljer sig dock åt i fråga om inriktning: förstärkt verklighet förstärker den verkliga världen med digitalt innehåll, medan virtuell verklighet ersätter den verkliga världen med en simulerad värld.
Denna skillnad har viktiga konsekvenser för hur de kan användas. Augmented reality kan användas för att lägga över information på objekt i den verkliga världen, vilket kan vara användbart för uppgifter som undervisning och reparation av saker. Virtuell verklighet används å andra sidan oftare i underhållningssyfte, till exempel för att spela videospel eller titta på filmer.
Vissa hävdar att förstärkt verklighet har större potential än virtuell verklighet eftersom den kan användas för att komplettera vår befintliga omgivning snarare än att helt ersätta den. Den virtuella verkligheten blir dock alltmer vanlig i vår vardag och vi förväntar oss mer av den. Du kanske har hört talas om metaverse och det är en form av 3d visualiserad värld som vi kommer se mer av i framtiden.
Vad kan man använda augmented reality till
Det finns många olika tillämpningar för förstärkt verklighet och virtuell verklighet. I affärsvärlden kan AR till exempel användas för att ge anställda instruktioner eller hjälpa dem att visualisera nya produkter. VR kan användas för utbildningssimuleringar eller i marknadsföringssyfte. På det medicinska området kan AR användas för att lägga in information om en patients anatomi på patientens levande bild, vilket kan vara till hjälp för kirurger. VR kan också användas för att hjälpa människor med fobier att konfrontera sina rädslor på ett säkrare sätt än att träffa dessa i verkligheten.
Snabba renderingar med 3d visualisering från Unreal Engine
Det finns varianter på hur detta kan användas, det ställer ofta ett krav på att det finns en bra 3d motor som kan lösa allt det komplexa, utan att användaren måste vara teknisk bevandrad. Genom att använda den avancerade tekniken i Unreal engine. På så sätt kan företag utföra 3d visualiseringar och skapa virtuella världar, men det sträcker sig betydligt längre än så och användningsområdet bara växer.
Det kan även vara väldigt praktiskt användbart av exempelvis mäklarfirmor och för rena arkitekturvisualiseringar. Att använda sig av virtuella turer för sina lägenhetsförsäljningar eller för att visa upp inför hus och fastighetsprojekt, som det ska investeras eller finansieras.
Lösningen idag är mycket mer standardiserad än tidigare och på så sätt kan man lättare räkna hem den investering som krävs. Det finns även väldigt stora vinster i detta som fler börjar få upp ögonen på som exempel mäklarfirmornas bostadsväljare och inredningsväljare.
En expert på området är stockholmsbaserade Sightline.se som skapar väldigt snygga lösningar för allt inom 3d visualisering. Det har även egna lösningar med Neo4 X och Neo4 Web som används i olika egna lösningar som är väl värda att beakta i valet av teknisk lösning till ditt projekt.